Lagfart för fastighet, tomt, radhus och sommarhus
Du behöver ansöka om lagfart om du har förvärvat en fastighet eller tomträtt genom köp, arv, bodelning eller dödsbo. Lagfarten ansöker du om hos Lantmäteriet och det måste göras inom tre månader efter förvärvet.
Du behöver lagfart vid köp av:
- Sommarhus
- Radhus
- Ägarlägenhet
- Tomt
Lantmäteriet ser till så att alla åtgärder för inskrivning är uppfyllda och att själva köpehandlingarna uppfyller de krav som ställs. När detta har uppfyllts så skrivs du som ägare till fastigheten. Denna information går sedan att hitta i fastighetsregistret. Utöver detta så får du även ett lagfartsbevis som är ett bevis på att lagfarten har beviljats. Den finns även i digital upplaga vilket gör den lätt att hitta om det skulle behövas.
När det kommer till tomter så behöver du ansöka om inskrivning av tomträttsinnehav. Helt enkelt behöver du göra en lagfartsansökan så fort du blir ny ägare till en fastighet.
Kostnad för lagfart
En lagfart kan bestå av följande kostnader:
- expeditionsavgift (f.n. 825 kr)
- stämpelskatt (1,5% av köpesumman eller taxeringsvärdet för privatpersoner, vilket av dem som är högst)
- administrativ avgift (om exempelvis din bank ansöker åt dig)
Tar du hjälp av banken för att ansöka om lagfart är administrativa avgiften cirka 750 kr.
Stämpelskatten för juridiska personer är för närvarande 4,25%.
Har du förvärvat fastigheten genom arv eller gåva utgår normalt ingen stämpelskatt.
Exempelkostnad för lagfart
- Du köper ett hus för 3 miljoner kronor
- Stämpelskatt: 3 000 000 x 0,015 = 45 000 kr
- Expeditionsavgift: 825 kr
- Administrativ avgift: 750 kr
- Totalt kostnad för lagfart: 46 575 kr
Själva avgiften för lagfarten skall betalas inom 4-8 veckor efter inskickad ansökan.
Lägre avgift för lagfart
Bankerna har ofta rabatterade priser om de ansöker om både lagfart och pantbrev åt dig på samma gång.
Du kan spara omkring 500 kr om din bank ansöker om lagfarten och pantbrevet jämfört med att betala dessa avgifter separat.
Ansökan om lagfart
Vill du ansöka om lagfart själv i stället för att låta banken göra det så kan du ansöka per post eller genom Lantmäteriets e-tjänst.
Du behöver bland annat kunna uppge uppgifter om:
- Fastighetsbeteckning
- Berörda parter
- Andelar
- Bifoga handlingar
Figur: Lantmäteriets e-tjänst för ansökan om lagfart
Fördelen med att ansöka om lagfart själv är att du slipper betala arvode till extern part.
Fördelen med att exempelvis låta banken göra ansökan är å andra sidan att du slipper lägga energi på det och du är trygg med att alla uppgifter blir korrekt inskickade.
Ingen lagfart krävs för lägenhet (bostadsrätt)
Har du köpt en lägenhet, alltså en bostadsrätt, behöver du inte betala någon lagfart. Hela huset räknas då som en fastighet och bostadsrättsföreningen ansvarar för fastighetens lagfart.
En lägenhet räknas inte som fast egendom och därför behövs varken lagfart eller pantbrev.